Díla

Díla – dřevěné obrazy

Práce z poslední doby

Sochy a objekty

Pulty na noty

Ty pulty na noty pro mě vlastně znamenaly přechod od řemesla k volné tvorbě.

Zároveň šel čas od výstavy v Rudolfinu, 1993 přes HAMU 1995 k Pražskému jaru v Obecním domě v r. 98 a odtud ke Smetanově Litomyšli – letos !

červen 2024…

Pult na noty je sluha. Ne, jeho dřevo nehraje, nezazpívá, leda byste někam dovnitř zabudovali elektriku. Vidíte, to mě nenapadlo, mohl jsem dovnitř zabudovat snímač, mikrofon – mohli byste zpívat se svým pultem jako břichomluvci. Mohli byste mu zpívat druhý hlas…

Pult na noty je sluha. A nic na tom nemění, že je sluha muzikanta, ať už je to skladatel, nebo dirigent nebo interpret. Vlastně dirigent je taky zprostředkovatel…

Zobrazit celý text

Pult na noty, němý sluha hudby, musí hlavně sloužit, a kdyby nesloužil dobře, je na vyhození. Když teď pomineme umělce, kteří se bez efektů neobejdou a při divokém křepčení po jevišti by pult možná i poškodili, přicházíme tam, kde jsou jiní muzikanti doma, do orchestřiště divadla, do síně koncertní a tak. Taky jsou tu určité efekty, fraky třeba, předepsaná pravidla chování…a najednou do tohohle domova hudby přichází někdo jiný, někdo trochu odjinud. Někdo, kdo dělá pult na noty jako original.

Ano, i on sem do Rudolfina, Obecního domu a tak- patří, je umělec –

vždyť už práce s masivem je dneska kumšt – umělecké řemeslo a on dělá unikáty. Jenže je zároveň nějaký jiný, jeho řemeslo je jiné. Dělá rukama jiné pohyby než houslista nebo harfenistka. Nemusí se nikomu podřizovat, slouží, a přece je pánem. I když…

Pult pro noty. V Rudolfinu ve foyer jich bylo na třech podiích 23 a každý jiný! (pořadatel Česká filharmonie a galerie Justitz)

Patřičný dělal sluhy pro noty, a přitom sám noty neuměl! No, tak věděl, kde je C, houslový klíč, délku znaku s praporkem, ale pořádně noty – tu další důležitou lidskou abecedu – neuměl…

Jak to s pulty začalo?

Na začátku bylo slovo…Jeden pán prostě utrousil nějaký nápad, který se stal – jak se dneska říká – pro druhého výzvou.

Nebo – ten kdo byl od mládí ne-mocný hudbou (horší sluch) a chtěl přesto do společnosti téhle královny tónů patřit, musel si hledat zadní vrátka a třeba jen – držet té královně vlečku.

Možná tu na počátku byla i úvaha dřevaře, co to udělá, když místo anonymních tenkých skládacích kovových pultů nastoupí dřevo, dřevo pro nástroj i pro stojan?

Už je to jedno – pulty vznikaly zhruba v letech 1990 až 2000 a já jsem se díky jim potkal s lidmi, ke kterým bych se jinak nedostal

Notovými pulty se pokud vím u nás nikdo nezabýval, byl jsem pozvaný do Německa a Rakouska tam sem tam někdo něco takového dělal.

Co u nás?

Zkuste si představit rok 1993- ten zmatek na kulturní scéně! Řada soudružek a soudruhů musela opustit svoje místa, na ta místa nastoupili disidenti, nebo alespoň topiči a do toho přicházeli umělci zvenku…

Když jste tenkrát měli zajímavý nápad, stačilo jít a zeptat se…

Tak jsem se do sídla filharmonie šel zeptat a bylo to.

Paradoxně – zároveň s mojí výstavou, umístěnou na třech velkých podiích ve foyer probíhala ještě jedna výstava jiná, putovní, jmenovala se Má vlast a připravil ji fotograf Jan Šimon Fiala -byla tu paní Eremiášová, krajkářka, pan Vízek, sklář, Zdenek Hajný, Miroslav a Olga Hudečkovi…

Na vernisáži hrál Josef Suk a paní Molavcová mě představila Jiřímu Suchému.

Když si na to všechno myslím dneska, asi nejvíc pro mě znamenala ta různá setkání…

K Pražskému jaru 1998 jsem pro Obecní dům dělal jinou výstavu Dřevo a Hudba a setkal jsem se na zahájení s Liborem Peškem, který byl tehdy dirigent orchestru v Liverpoolu a přijel s ním. S orchestrem. A na zahájení důrazně a cizojazyčně upozornil na mou výstavu a představil mě…

Skladatel Petr Eben na jiné výstavě jeden pult koupil a po čase jsem mu ho opravoval, když se po pádu štípla horní deska…

Ivan Kusnjer byl podle mého jediný, komu finanční úřad uznal original pultu na noty a on ho mohl zařadit do nákladů…

Díky pultům jsem se poprvé sešel s Jaroslavem Svěceným.

Rudolf Firkušný chtěl jedno odpoledne v sídle Filharmonie vyzkoušet stabilitu a mechaniku stojanů, chodili jsme a zkoušeli a povolovali a otáčeli. Možná měl v přízni truhláře?

Dirigenta Jiřího Pinkase jsem znal z chalupy a teď jsem se od něj dověděl, co nemám říkat a proč.

Václav Riedelbauch mě dvakrát pozval do sídla HAMU, i se dřevem, vystavovat, rozumí se.

Pro orchestr Harmáčkův, jmenoval se Causa bibendi – důvod k napití, jsem dělal stojan v podobě láhve.

Tak si říkám co by se stalo, kdybych s těmi notovými stojany pokračoval.

Určitě bych neměl čas udělat spoustu obrazů ze dřeva, ale zase bych se dostal jinam.

K prostorovým věcem, designu…Po výstavě v Obecním domě se mě ptali na prodej a na sběratele…

Znáte nějaké takové, co sbírají pulty na noty? Ptal jsem se jich zas já. Jaká je situace dnes, nevím.

O hrušce se zpívá, i Vlasta Redl třeba, který vrazil do bigbítu kus dechovky, a jak dobře!

Napadá mě – kdyby třeba třešeň mohla zpívat, kterou skladbu by dala?

Dechovku z venkovské zábavy? Z lásky jsem k vám páni muzikanti, z lásky jsem k vám přistoupila…