Psala mi dobrá známá, že bych měl při psaní o povídkách (Akord a jiskry) vybrat pár napínavých míst a ta uveřejnit. Prý to působí. Uvažuju, jestli to působí i na mě a ono ano. Působí. Jiná kamarádka doporučila napsat jakési žebříčky taková ta nej – nej a podobné věci. Už jsem se neptal, jestli to působí a rovnou se rozhodl ta dvé doporučení spojit, protože pak to působení bude dvojnásobné. Bude přímo…bude neodolatelné.
Jen aby potom ovšem ještě někdo četl ty povídky.
Povídka v povídce:
Za generálním ředitelem přiběhne dopoledne náměstek a poví-
dá: – Filipe, půjč mi prosím tě toho svého jaguára, já musím rychle
do Ostravy.
Filip mu hodí klíčky a ptá se: – Proč do Ostravy?
– Protože je tam volná silnice, zatím.
– A proč tam jedeš?
– Jedu co nejdál od Prahy.
– No ale proč?
– Budeš si myslet, že jsem blázen, ale já byl ráno na Haveláku
a potkal jsem tam smrt. A šla ke mně a tak divně se dívala, stěží
jsem zdrhnul.
A potom vypadnul z kanceláře.
Generální vrtěl hlavou, ale nedalo mu to. Vytáhl ze skříně starší
plášť, co nosil, když chtěl být inkognito, nalepil si na čelo náplast,
nasadil tmavé brýle a na Havelský trh si zajel. Procházel kolem
stánků a rozhlížel se a tu paní uviděl skoro hned. Pomalu šel k ní
a velmi zdvořile pozdravil.
– Promiňte, prosím vás, vy jste…
– Ano. Smrt, Jene.
– Víte, já jsem přišel, protože jste k smrti, pardon, promiňte,
protože jste vyděsila mého náměstka, mladý zdravý člověk… a vy
prý jste se na něj tak zadívala, že raději zdrhl.
– Ach tak, řekla ta hubená, vysoká a bledá paní. – Dívala jsem
se na něho spíš překvapeně.
– Ale proč, zeptal se ředitel.
– Překvapilo mě, že ho vidím v Praze, a přitom vím, že s ním
mám odpoledne schůzku v Ostravě…
A jdeme dál –
Největší PŘEKVAPENÍ, pointa, vás čeká v povídce Jako v nebi. (Odposlechnuto: To je teda fakt prda!) Kdybyste čekali všechno, tak tohle ne. Bůh mu – přesněji – hlavním postavám – splní sen, veliké přání. Ale proboha, jak!?
Možná vás napadne ta stará myšlenka o tom, že bůh se nejvíc směje, když mu lidé svěřují své plány do budoucna
Nejzajímavější CITÁT:
…ale než ho z lože úplně propustila, přitáhla si ho, políbila, a kousla do prsou či boku, chvíli ho jako buldoček držela a pak si spokojeně prohlížela otisky
svých zubů. Říkala tomu značkování.
„A teď můžeš jít do světa, muži můj.“
Nejlepší NÁZEV podle mého je Návrat hrdiny. Probouzí ve mně spoustu otázek. To ostatně povídka taky. Původně se jmenovala Auta v zimě
Nejošklivější OBRAZ
…Jiné (ženy) zakládaly dámské kluby, nátlakové skupiny a pořádaly protestní průvody, kde ty štíhlejší před sebou valily ty tlusté.
Nejstarší povídka – O našem dědečkovi
Nejdelší povídka – Robiny (Dědové a dívky)
Nejkratší povídka – Veřejný dům
Nejvíc něžnosti
má asi Zrzečka
Některé povídky vám „přicházejí na oči“ poprvé, jsou nové- třeba Robiny – Dědové a dívky. Jiné jsou krásně staré – Zrzečka. A představte si – některé od sebe dělí 25 let.
Čtvrt století!
Tak vidím svoje povídky, tu knihu (Akord a jiskry)na cestě ke čtenářům, koukám, jak ta knížka jde, nese si buchtu v ranečku a představte si – na kraji lesa potká babičku, která ji o kus buchty poprosí a knížka se o tu buchtu dělí s tou kouzelnou babičkou…takovou babičku najdete i v povídce Zrzečka…A protože byla hodná, tak má ta knížka na cestě štěstí! Čtenářky mají taky štěstí, jak doufám. I já mám štěstí a radost mám, ale teď už spěchám, už nemám čas.
Proč?
Jdu přece péct tu buchtu.
úvod:
Některé povídky vám „přicházejí na oči“ poprvé, jsou nové- třeba Robiny – Dědové a dívky. Jiné jsou krásně staré – Zrzečka. A představte si – některé od sebe dělí 25 let.
Čtvrt století!
Další povídky jsou „mezi.“ Některé jsem dost přepracoval. Jako v nebi, třeba, která má asi nejsilnější pointu.
Napsal jsem, jak jsem uměl nejlíp. A osměluji se podotknout –
kdybych byl čtenářem téhle knihy, nečetl bych ji najednou. Po každé povídce bych se šel projít, kouknul se do trávy, písku či sněhu, nebo si uvařil čaj.
S výjimkou povídek O našem dědečkovi a O našem koni, jsou všechny postavy literární – vymyšlené či sestavené – a tedy ne skutečné.
Přeju vám hodně potěšení ze čtení.
Doplněno černobílými fotkami mých „dřev“
„Šlapou boží zemi…“ Kombinace dřev a koláž, 110×80
Milý Martine,
Povídek je celkem 16 a nejdelší z nich je hned ta úvodní nazvaná Robiny aneb dědové a dívky. Líbila se mi, jak bilancovala na hraně reálnosti a sci-fi a podobně na mě působila i následující Návrat hrdiny aneb auta v zimě. Moc pěkná byla také povídka Jako v nebi, kterou autor přepracoval a doplnil ji tak výstižnější (a opravdu vydařenou) pointou. A působivé byly i kratší dílka jako Pandořina skříňka nebo Nahá kočka.
„Myslíš hloupá? Špatná? – Ale to není možné! Hudba je přece vždycky dobro! Lidi přece hudbu dělají pro druhé, od srdce k srdci. Sejdou se a zpívají při slavnostech a svátcích, jinou hudbu a jiné písně mají k práci, a ještě jiné zase večer zpívají muži ženám a ženy mužům. Jako já budu dnes večer tobě zpívat… svou píseň.“
Celá se proměnila, když mluvila o „své písni“. Měla jiskrnější oči. Začervenala se. Mírně sklonila hlavu a jako by už z dálky naslouchala tónům.“ (str. 76)
Každá povídka měla zkrátka něco do sebe a často z nich bylo poznat, že je napsal muž. Nebyly nijak hrubé, ale právě naopak z nich přímo čišela úcta k ženám a vše tak působilo až vznešeným dojmem. Stejně bylo patrné, že je Martin Patřičný umělcem a umí pečlivě malovat obrazy. Pokud to nebyla jeho poslední povídková kniha, já po té další ráda sáhnu!
Bedřich Ludvík
Poznámky k povídkám v knize Akord a jiskry
Návrat hrdiny aneb auta v zimě
Tuhle povídku znám. Tu mám rád, protože se v ní vyznám a protože je o smrti. Ale co mě na ní vždycky dostane je ta konfrontace dneška a někdejška skrze hudbu a její užití. Je to tak. S vynálezem záznamu hudby se všechno změnilo. Do té doby existovala jen hudba živá. Pak se zrodila hudba ze záznamu, hudba mrtvá. Čtu to a ptám se jak je tomu v jiných oborech a hlavně, jak je tomu s životem člověka?! Je to krásná a důležitá povídka, po které i já zatoužím po těch dávných časech. A to je co říct, protože já staré časy vůbec nejsem. Tak jdu číst další kousek…
Jako v nebi
To je tak krásná povídka, že pro slzy od toho psího začátku vůbec nevidím na čtení. A setkání s maminkou. Vlastně nejmíň mě zajímá ta Jana. Nakonec ji zachrání ta pointa, když se ji narodíš. Je to celé geniální nápad. Nevím proč, ale chybí mi tam rodina. Žena, děti, vnoučata. Nevěřím, že by je nějaká Jana tak vytlačila. Já budu chtít v očistci potkat daleko víc lidí. Rozhodně i tebe! A chybí mi tam pasaž o starnutí těl těch žen, které jdou s námi životem. Občas zajedu za svou první láskou, je jí taky 68 let, a když ji objímám (je štíhlá a má nádherný zadeček) cítím tu ztrátu pružnosti. Jako v nebo je tvůj majstrštyk! Obdivuji a tleskám a mohl bych číst klidně dál a dál. Smiřuje mě to se smrtí, ba těším se na ni. Tohle prolínání časů dává tvému staromilství smysl a křídla. Najednou to není to protivné, banální sentimentální vzpomínání, ale filosofie a moudrost a vhled do obecného lidského bytí. Radost číst a problurávat se do nových a nových vrstev poznání!!!!!
Přišla návštěva – končím.
Srdce v dešti
Vlastně nevím o čem ta povídka. Ale baví mě ji číst, to jo. Chtěl bych ji dovést dál, ne jen k tomu očekávatelnému konci s darováním obrazu. Jednou jsem jedné ženě dal dvojalbum Chopina v podání Artura Rubinsteina za jedno pomilování s ní. A bylo zvláštní a úžasné. Žádná prostituce, čistá láska k hudbě Dodnes se s ní občas sejdu a vzpomeneme si na to a pustíme si jednu ze skladeb. A víš kterou? Znáš ji. Je to, která zní v seriálu Kus dřeva ze stromu
BLud
Nahá kočka
Tuhle povídku miluju pro její drobnokresbu, obyčejnost, zřetelnou empírii a pointu. Byla to CIZÍ Dana. Naše smrt a cizí smrt. Jako by to byly dvě úplně jiné smrti. Jedna nespravedlivá a děsivá a druhá možná i zasloužená. Ach, ta naše lidská omezenost, neschopnost pojmout všehomír, trapnost našeho úzkého úhlu pohledu, naší zahrádky. V téhle povídce jsem s tebou natěsno a přesto je mi v ní tak dobře, ale tak!
Jako sůl
Konská dávka nádherné nostalgie a smutku za uplynulým a zapomenutým. Naše první mrtvá. Společný zážitek smrti. Trochu papezický a trochu trapný ve smyslu, tak ona to fakt nedala. Poplakávám si svou sebelítostí a otřesu se nad větou: Já vás, tatínku, miluju jako… jako sůl. V té větě je přítomen Bůh otec i syn i Duch svatý.
Hanička
Varianta na povídku Sůl nad zlato. S poznánim, že když si živý vzpomene na mrtvého, tak i ten mrtvý je na tu chvíli vlastně živý. Je to tak. Proč by jinak hřbitovy byly plné starých žen. Přijedou autobusem, jdou o holi, sedí u hrobu se svým mrtvým a jejich mrtvý je s nimi a je zivý. Tahle povídka rezignovala na to být literaturou, ta chce být pravdou pravdoucí. Ale copak to vůbec jde?
O našem koni…
Tuhle povídku si čtu už léta opakovaně a pořád a nebude to trvat dlouho a budu ji umět nazpaměť. Myslím, že tys ji sice prožil, ale já ji žiju pořád a furt a trvale, takže dnes jsem to já, kdo cválá krajinou a padá do travy. Jsem to já a ne ty. A je to MŮJ první koník. Tak dobře je to napsáno, tak dokonalé převtělení to umožnuje. A už mě nezdržij, musím jít Musťu ještě napojit
Nebe podzimu, draci
Tahle povídka by si zasloužila pokračovat. Takhle je to jen črta o síle umění. Ale ta síla by si zasloužila doložit. Ten obraz na zdi ji může zasáhnout tak do života, že se nakonec, zoufalá, rozhodne vyhledat autora. Copak ji s ním asi potká? Bude ji stačit jedna noc nebo na to bude potřebovat kus života?